Press

Dela gärna!

 

PRESSMEDDELANDE 2017-01-11

 

Bonnier förvärvar Fastighetsnytt.

 

Bonnier förvärvar Fastighetsnytt Förlags AB, Sveriges ledande medie- och konferensaktör inom fastighetsbranschen och samhällsbyggnadssektorn med starka varumärken och tjänster som Business Arena, Fastighetsnytt och Fastighetsjobb. Grundarna Johan och Henrik Zetterstedt fortsätter att leda bolaget.

 

Fastighetsnytt är kunskaps- och marknadsledande inom media och mötesplatser för frågor om fastigheter och samhällsbyggnad. Från den ursprungliga branschtidningen har bolaget utvecklats till ett brett och lönsamt nischmediehus. Idag står mötesplatsen Business Arena för den övervägande delen av bolagets omsättning. Med årliga konferenser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och under Almedalsveckan i Visby, är Business Arena den svenska fastighetsbranschens viktigaste mötesplats.

”Det är mycket roligt att addera det här välskötta företaget till Bonnier. Johan och Henrik Zetterstedt har genom djup branschkännedom och stort affärsmannaskap skapat medier och arenor som är omistliga för beslutsfattarna i svensk fastighetsbransch och unika på svensk mediemarknad avseende både omfattning, omsättning och lönsamhet”, säger Mikael Nestius, vd Bonnier Business Media.

”Den här affären ger oss nya möjligheter att befästa och utveckla hela vår affär och våra koncept med bibehållen och ökad affärsnytta för hela fastighetsbranschen och samhällsbyggnadssektorn. Vi har ett långsiktigt engagemang för bolaget och ser fram emot att utveckla och dela med oss av vår entreprenörsanda i den nya organisationen. Därför fortsätter Henrik och jag att vara aktiva i företagets strategiska utveckling tillsammans med personalen och den nya ägaren”, säger Johan Zetterstedt.

Fastighetsnytt kommer att drivas som en del av Bonniers svenska business to business-verksamhet inom affärsområdet News. Där ingår idag bland annat Dagens industri, Dagens Medicin, Veckans Affärer och Resumé.

”Med de starka varumärken som finns inom Bonnier får vi möjlighet att bredda vårt erbjudande och vår målgrupp och öka affärsnyttan för våra samarbetspartners och deras kunder”, säger Henrik Zetterstedt.

”Förutom att Fastighetsnytt är en fantastiskt fin verksamhet i sig självt så finns det stora möjligheter att utveckla nya affärer tillsammans med Dagens industri och våra branschmedier. Jag är övertygad om att Bonniers verksamheter kan stärkas genom förvärvet, inte minst utifrån Fastighetsnytts resa från ett traditionellt branschmagasin till en innovativ medieaktör som tagit framförallt konferensaffären till en helt ny nivå”, säger Anders Eriksson, affärsområdeschef Bonnier News.

”Med sin långa historia och starka plattform i svenskt näringsliv ser vi Bonnier som en mycket bra ägare av Fastighetsnytt och Business Arena, som därmed kan utvecklas till nya nivåer. Att koncernen är familjeägd, onoterad och väl positionerad i många branscher och länder ser vi som en oerhörd styrka för oss, våra medarbetare och kunder”, säger Johan Zetterstedt.

Om Fastighetsnytt:

Tidningen har funnits sedan 1994 och har utvecklats från att vara en renodlad facktidskrift till att bli en central kunskapsförmedlare i branschen. Tidningen Fastighetsnytt ges ut i en tryckt utgåva med sex nummer per år, publicerar ett dagligt nyhetsbrev samt har en omfattande hemsida för löpande nyheter, information och fakta.

Bolaget arrangerar årligen Business Arena, som är fastighetsbranschens- och samhällsbyggnadssektorns ledande mötesplats. Evenemanget genomförs årligen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och under Almedalsveckan i Visby. Business Arena lockar varje tusentals branschaktörer, såväl nationella som internationella

Genom tjänsten fastighetsjobb.se publiceras och hittas lediga tjänster inom hela fastighets- och samhällsbyggnadssektorn.

Fastighetsnytt driver förlagsverksamhet och ger ut standardverket ”Fastighetsekonomisk analys och fastighetsrätt, Fastighetsnomenklatur”, som används i undervisningen vid landets mest framstående högskolor. För dig som söker fastighetsrelaterad litteratur erbjuds e-butiken fastighetslitteratur.se

Övriga tjänster och produkter inom företaget är bland annat Fastighetsnytt Börs med IR-relaterade tjänster och ett eget börsindex, FSBX, Fastighetsnytt Podcast och Fastighetsnytt Webb-TV.

För mer info:

Johan Zetterstedt, vd och grundare Fastighetsnytt 
johan.zetterstedt@fastighetsnytt.se 
070 733 41 80

Mikael Nestius, vd Bonnier Business Media
mikael.nestius@bbm.bonnier.se

070 266 63 77

Anders Eriksson, affärsområdeschef Bonnier News
anders.eriksson@bonniernews.se

08 738 19 21

  

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 2016-07-04

Han är mäktigast i Försäkringssverige

Nu är vinnaren och hela listan på makthavare i Försäkringssverige släppt!

Folksam är Sveriges största försäkringsbolag med samlade årliga premieintäkter på över 45 miljarder kronor. Vd och koncernchef för Folksam är sedan 2013 Jens Henriksson. Men det är inte bara för denna position som han koras till Årets makthavare i Försäkringssverige på denMaktlista som sätts samman av redaktionerna för Pensioner & Förmåner och Risk & Försäkring.

Jens Henriksson har också branschens bästa politiska nätverk efter sina år i regeringskansliet, på IMF och som vd för Stockholmsbörsen. Folksam är även traditionellt folkrörelsernas försäkringsbolag, vilket ger honom inflytande hos bland andra arbetsmarknadens parter. 

Det var en glad Jens Henriksson som tog emot beskedet om att han utnämnts till Årets makthavare i försäkringsbranschen.

–Coolt! Det låter himla fint. Samtidigt vet man ju hur det brukar gå för årets svensk... 

Det är andra året som en Maktlista för försäkringsbranschen publiceras. Syftet är att lyfta fram de personer som har mest inflytande över branschens utveckling och de som är drivande krafter bakom förändringar. Maktlistan uppdateras årligen beroende på hur roller och prestationer förändras.

Listan är indelad i åtta olika kategorier med de tio personer som bedöms som mäktigast inom respektive kategori. Det är allt från lagstiftare till aktuarier och kapitalförvaltare, som har ett stort inflytande i denna bransch. Jens Henriksson toppar såväl kategorin ”Livförsäkring” som ”Sakförsäkring”. Finansmarknadsminister Per Bolund toppar också två kategorier. Det är ”Politik och organisationer” samt kategorin ”Hållbarhet”.

För att läsa hela Maktlistan 2016, gå in på vår webbplats: pensionerochformaner.se

För frågor kontakta Georg Ebert (redaktör Risk & Försäkring), 0735-252265 eller

Ola Hellblom (redaktör Pensioner & Förmåner), 0706-371122

________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 2016-07-04

 

Bonnier Business Media förvärvar Netdoktor

 

Bonnier Business Media har tecknat ett avtal om att förvärva alla aktier i Sveriges ledande oberoende hälsoportal Netdoktor med 1 miljon unika besökare i månaden.

 

- Vi ser fram emot att få in Netdoktor tillsammans med våra övriga starka varumärken kring medicin och hälsa. Genom bland annat Dagens Medicin och Medibas är vi redan ledande inom svensk hälso- och sjukvård och med Netdoktor tillför vi nu det starkaste mediet bland landets aktiva patienter, säger Mikael Nestius VD för Bonnier Business Media Sweden AB.

 

Netdoktors mål är att förbättra folkhälsan genom hälsoupplysning och medicinsk information på ett språk som alla kan förstå. På så sätt medverkar Netdoktor till att utjämna kunskapsklyftan mellan sjukvården och medborgarna.

Mer än 100 framstående svenska läkare, specialister och andra medicinska experter skriver, redigerar och uppdaterar innehållet på Netdoktor samt besvarar frågor från användarna i brevlådor och chattar online.

Bonnier Business Media var sedan tidigare minoritetsägare i Netdoktor och Mikael Nestius har suttit i Netdoktors styrelse.

 

- Jag har hela tiden varit väldigt imponerad över Netdoktors arbete både redaktionellt och kommersiellt. Under de senaste åren har företaget tagit fram nya spännande kommunikationsprodukter som väckt stort intresse hos läkemedelsindustrin. De nya produkterna har också inneburit att företaget haft en stark tillväxt och ökande lönsamhet, säger Mikael Nestius

 

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA

 

Mikael Nestius, VD Bonnier Business Media Sweden, 070-2666377, mikael.nestius@bbm.bonnier.se

 

OM Bonnier Business Media Sweden

Under Bonnier Business Media (BBM) finns våra starka B2B-bolag inom Bonnier under ett och samma paraply i syfte att utveckla dem och nya produkter. BBM har 140 anställda och omsätter ca 200 miljoner kronor. Varje vecka når vi över en halv miljon beslutsfattare i Sverige med varumärken som: Veckans Affärer, Resumé, Dagens Medicin, Aktuell Hållbarhet, Dagens Apotek.se, Medibas, Risk & Försäkring, Pensioner & Förmåner, Fond & Bank, Läkemedelsmarknaden, Energimarknaden, Digital hälsa, Bonnier Academy och Bonnier Management 360.

 

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 2016-06-09

 

Topprekryteringar klara till Medibas

 

Medibas fortsätter satsa stort på den Svenska marknaden med två nya topprekryteringar och kommer dessutom till hösten lansera sin helt nya sajt.

”Patientsäkerhet är jätteviktigt för mig och Medibas handlar om att ge vårdgivare rätt förutsättningar att erbjuda uppdaterad och säker vård till sina patienter”, säger Isabelle Cehlin, nytillträdd vd för Medibas.

Ett sätt att utveckla vården - och göra den mer jämlik - är att ge alla samma möjlighet att snabbt uppdatera sin kunskap oavsett var man bor i landet. Detta är också ett syfte med Medibas som är skapat för att underlätta vårdens ofta pressade vardag. På några få sekunder får man tillgång till överskådlig och kliniskt relevant information. Här finns över 5 000 översikter över symtom, diagnoser och behandlingar med bilder och animationer. Till varje diagnos finns även en patientinformation som enkelt går att mejla eller skriva ut.

“Det ska bli roligt att vara med och utveckla svensk sjukvård genom ett nyskapande verktyg där fokus ligger på att utveckla och förmedla kunskap tillsammans med användarna”, säger Isabelle Cehlin, som var överläkare i geriatrik vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm när hon nyligen tackade ja till vd-jobbet på Medibas. Hon har tidigare även arbetat bland annat som affärsutvecklare inom mobila journallösningar samt som medicinsk redaktör.

Isabelle Cehlin får medhåll av Anna Nager som i juni tillträdde som Medibas nya chefredaktör.

”Det är en fantastisk möjlighet att få vara med och skapa ett omfattande och evidensbaserat kunskapsstöd som är lätt att använda i den kliniska vardagen”, säger Anna Nager, specialist i allmänmedicin, medicine doktor och tidigare lektor i allmänmedicin vid Karolinska Institutet.

Anna Nager har varit verksam som allmänläkare i många år och efterträder medicinjournalisten Åsa Uhlin som, efter att ha varit med från starten av Medibas 2009, nu har tagit över som chefredaktör för Veckans Affärer.  

För ytterligare information kontakta gärna:

Isabelle Cehlin, vd Medibas, isabelle.cehlin@medibas.se, mobil 070-455 72 67

Anna Nager, chefredaktör Medibas, anna.nager@medibas.se, mobil 073- 558 75 52

Medibas är Sveriges mest omfattande kunskapsstöd för sjukvården, anpassat till en klinisk vardag och kontinuerligt uppdaterat med nationella riktlinjer och rekommendationer. Verktyget bygger ursprungligen på det norska NEL, som används av 95 procent av allmänläkarna i Norge. Medibas har inga kopplingar till läkemedelsindustrin. Bakom Medibas står - sedan 2011 – Bonnier Business Media, BBM.

 

 

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 2016-04-20

Insurance Awards 2016 - här är alla vinnare

Allt ljus på dagens och morgondagens stjärnor. Det var temat vid försäkringsbranschens egen gala, Insurance Awards, i dag på Hotel Continental. 

Risk & Försäkring, den ledande nyhetsförmedlaren för försäkringsbranschen, har med hjälp av en expertjury utsett vinnare i sju olika kategorier för de bästa prestationerna i försäkringsbranschen under 2015.

Under eftermiddagens seminarium om framtidens möjligheter i den digitala världen utsågs även Framtidens arbetsgivare, samt Årets stjärnskott och Årets inspiratör i i försäkringsbranschen. I år har experterna i juryn fastnat för digitala uppstickare i flera av tävlingskategorierna.

 

Årets vinnare: 

*Årets livförsäkringsbolag: Avanza Pension

*Årets skadeförsäkringsbolag: Dina Försäkringar

*Årets försäkringsförmedlarbolag – liv: Säkra

*Årets försäkringsförmedlarbolag – sak: Adekvat Försäkring

*Årets innovation: Hämtservice – en ny tjänst från Trygg-Hansa.

*Årets marknadsföringsinsats: Avanza-Akademin - en kampanj från Avanza Pension.

Juryns pris till Årets försäkringsprofil: Gunilla Svensson, vd Dina Försäkringar

*Framtidens arbetsgivare, stora företag: Max Matthiessen

*Framtidens arbetsgivare, mindre företag: Svedea

*Årets stjärnskott: Anna Hansson (Movestic) och Arsalan Labaf (AIG)

*Årets inspiratör: Britta Burreau, vd, Nordea Liv & Pension

För mer information om nominerade bolag, vinnarna och juryns motiveringar, kontakta

Georg Ebert, redaktör för Risk & Försäkring och en av sju ledamöter i juryn.

Tel: 0735-252265, mail: georg.ebert@nyhetsbrev.se

________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 2016-04-08

Bonnier Academy gör storsatsning på e-learning inom vård och omsorgen

Bonnier Business Media fortsätter den digitala satsningen med ett kompetensutvecklingsverktyg från Bonnier Academy som främst riktar sig mot yrkesverksamma inom hälso- och sjukvård och omsorgen där rätt utbildning är en säkerhetsfråga.

Utbildningarna är i första hand inriktade på de regelverk bestående av lagar, förordningar, föreskrifter och riktlinjer som styr de olika verksamheterna. Bonnier Academy är sedan tidigare störst i Norden på webbaserad office-utbildning från Microsoft.

”Rätt och väl underhållen kompetens är grunden till en bra verksamhet. Regelverken är i ständig förändring och effektiva utbildningsinsatser krävs kontinuerligt. Vi kan nu ge alla möjligheten att hålla sina kunskaper om de viktigaste regelverken och andra rutiner aktuella.

Kurserna, som är helt webbaserade är enkla att gå. Genom att dela upp kurserna i korta block på 15 minuter skapas möjlighet att kontinuerligt träna sig. Dessutom är det kostnadseffektivt då utbildningsinsatser kan göras utan att verksamheten påverkas. Med Bonnier Academys kompetensabonnemang får yrkesverksamma inom vård och omsorgen tillgång till snabb, enkel och effektiv utbildning anpassad efter deras behov”, säger Anders Jonasson förslagchef för Bonnier Academy.

Fakta: Digitala utbildningar (e-learning) mot yrkesverksamma som säljs som en abonnemangstjänst. Vid lanseringen finns det för hälso- och sjukvården samt till omsorgen. Till hösten lanseras även en tjänst mot socialtjänsten. www.bonnieracademy.se

Se filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=_2d3vchG2w4

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Jonasson, förlagschef Bonnier Academy

Telefon: 0701-443420,

E-post: anders.jonasson@bbm.bonnier.se

_________________________________________________________________ 

PRESSMEDDELANDE 2016-04-08

101 mäktigaste och inflytelserika i Hållbarhetssverige är utsedda

Aktuell Hållbarhet (fd Miljöaktuellt och Miljörapporten) har lanserat listan över de 101 mäktigaste i Hållbarhetssverige - som samlar depersoner som sätter agendan och driver på för hållbar utveckling.

Listan består till största delen av politiker, forskare, näringslivstoppar och lobbyister.

Fem i topp på listan:

1. Mattias Goldmann, vd, Fores

2. Åsa Romson, klimat- och miljöminister (Mp)

3. Johan Rockström, professor Stockholm Resilience Centre

4. Maria Wetterstrand, ordförande, Miljömålsrådet

5. Anders Wijkman, ordförande, Miljömålsberedningen och Återvinningsindustrierna


Här finns hela listan publicerad:
http://www.aktuellhallbarhet.se/101-maktigaste-i-hallbarhetssverige/

– På årets lista ser vi framför allt att politiker gör comeback på bred front. Ambitionerna på klimat- och miljöområdet nationellt har höjts vilket avspeglas tydligt, säger Mikael Salo, chefredaktör på Aktuell Hållbarhet som menar att listan ska ses som en initierad trendspaning över vilka som frågor och personer som sätter avtryck i såväl debatt som samhällsutveckling.


Listan har tagit fram på följande sätt: Efter öppen nominering ha en jury i flera omgångar vaskat fram en slutlig lista utifrån kriteriet "åstadkommen hållbarhetsnytta i relation till faktisktinflytande och reell makt".

Kontakt: Mikael Salo, chefredaktör, Aktuell Hållbarhet, 
E-post: mikael.salo@aktuellhallbarhet.se
Mobil: +46 (0)733 99 33 98

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE

2016-01-20

​Veckans Affärer och Bonnier Business Media blir Business Insiders samarbetspartner i Norden

Pressmeddelande  •  2016-01-20 17:16

Bonnier Business Media och Business Insider har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att Veckans Affärers redaktion ska driva och ansvara för Business Insider Nordic. Avtalet innebär att all webb-trafik från Norden till Business Insider kommer att hamna på nordiska Business Insider.

Veckans Affärers redaktion ser till att innehållet på Business Insider Nordic blir relevant för de nordiska besökarna och kommer samtidigt bidra med eget unikt material om den nordiska marknaden till Business Insider Nordic och till Business Insider globalt. Innehållet kommer även i fortsättningen att vara på engelska. Veckans Affärer kommer också att optimera trafiken på sajten.

- Vi är otroligt glada över att få detta samarbete på plats. Business Insider och VA.se har liknande målgrupper och är sajter som i mycket liknar varandra samt fungerar oerhört bra ihop med sociala medier. Idag är våra besökare och primära målgrupp det unga hungriga näringslivet och samtidigt de som vill tillhöra det, säger Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media och chefredaktör för Veckans Affärer.

- Bonnier är vår ideala lokala partner - digitalt framåt, smarta och är ledande inom sin marknad - Vi är mycket stolta över samarbetet och nu lanseringen av Business Insider Nordic, säger Julie Hansen, VD och Chief Operating Officer, Business Insider. - Business Insider publik i Norden är redan betydande och vi är övertygade om att Bonnier och Veckans Affärer kommer att växa den exponentiellt genom att skapa en bra lokal upplevelse och sen därifrån en större digital affär.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

-Mikael Nestius,
Chefredaktör, Veckans Affärer
Mobil: +46 702 666 377

_________________________________________________________________ 

PRESSMEDDELANDE

2015-12-15

Nu skapar vi Skandinaviens bästa event, omvärldsbevakning och analyser inom hållbarhet

2016 blir ett spännande och viktigt år!

Bonnier Business Sustainability samlar och enar Skandinaviens två ledande medier och konferensarrangörer inom hållbarhet – Miljöaktuellt och MiljöRapporten.

Just nu arbetar vi intensivt med att fusionera de två företagen och skapa en medieaktör som erbjuder marknadens vassaste analyser, utbildningar och event inom miljö, CSR, etik och hållbarhet.

Vår övertygelse är att framtidens vinnare är de som förstår och navigerar klokt inom hållbarhetsområdet.  Vår mission är att hjälpa proffs och beslutsfattare inom området att vara framgångsrika oavsett om det handlar om att utöva myndighetstillsyn, strategiskt leda hållbarhetsarbetet i ett bolag eller i en ledande position fatta beslut om investeringar.

I januari fusioneras verksamheterna och under 2016 kommer vi att kunna erbjuda dig och andra aktörer inom området

  • Närmare 20 agendasättande konferenser och seminarier
  • Uppemot 60 utbildningar inom hållbarhetsområdet
  • Daglig omvärldsbevakning och professionella analyser inom hållbarhet
  • Digitala nyhets- och analysbrev inom bland annat miljörätt och transporter
  • Tidningsutgåvor som ger fördjupning, analys, oberoende granskningar och nyttig inspirerande journalistik


Allt skapat av en oberoende redaktion och producenter med djup expertis inom miljö- och hållbarhetsområdet.

 Vi intensifierar också arbetet med att hitta samarbetspartners som kan och vill bidra i arbetet med omställningen till ett hållbart samhälle och näringsliv.

 Tveka inte att ta kontakt med oss om du har tankar och idéer på vårt framtida arbete eller är intresserad av att veta hur vi kan samarbeta.

Vid frågor kontakta Helene Liljefors 

VD Bonnier Business Sustainability

 

 

 

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE

2015-11-20 11:20

Premiär för VAfinans.se

I onsdags var det premiär för Bonnier Business Medias storsatsning vafinans, ett samarbete mellan Veckans Affärer och tyska finanzen.net. I och med lanseringen blev vi först i Sverige med realtid för alla viktiga aktier, index, råvaror och valutor. På sikt är målet att täcka alla världens marknader och värdepapper i realtid

_________________________________________________________________ 

PRESSMEDDELANDE

2015-11-12 13:01

Ny chefredaktör på Resumé

 Johan Såthe blir ny chefredaktör på Resumé

Det blir en välkommen comeback för Johan Såthe som under åren 1997–2007 var anställd på Resumé.

– Jag är glad att kunna presentera en gedigen redaktör med stor branschkunskap som ny chefredaktör på Resumé, säger BBMs vd Mikael Nestius.

Johan Såthe är 45 år gammal och kommer närmast från Appelbergs dotterbolag A publishing partner. Han har där jobbat som affärsutvecklare och redaktör för magasinet Affärsvärlden, som ges ut av Talentum.

Innan dess var Johan under två år chefredaktör för Visitas branschmagasin Besöksliv som då producerades av OTW.

Johans erfarenhet av Resumés bevakningsområden sträcker sig långt bak i tiden. Han har skrivit reportageboken Tv-fabriken (Ekerlids förlag) varit redaktör för TV8:s mediemagasin Media 8 samt varit redaktör för konferensen Stockholm Media Week.

Han har också arbetat på Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet.

– Det är en gedigen och djupt kunnig redaktör med erfarenheter från en rad viktiga områden som nu tar över Resumé. Johan har med sig ledarskapserfarenhet från flera områden och digital kunskap och nyfikenhet. Jag vill hälsa Johan varmt välkommen till tjänsten som chefredaktör och ansvarig utgivare på Resumé och till övriga gänget på BBM, säger BBMs vd Mikael Nestius.

– Det känns mycket roligt och inspirerande att få komma tillbaka till Resumé, som är ett av den svenska medievärldens starkaste varumärken.

– Sedan jag slutade har tidningen gått från att i huvudsak vara en tidning till att ha en stark digital närvaro. Jag vill fortsätta att utveckla Resumé, det nya digitala medielandskapet skapar fantastiska möjligheter till både journalistik och nya affärer, säger Johan Såthe.

Johan är gift med Maria som han har två barn tillsammans med.

För mer uppgifter:

Mikael Nestius 070 266 63 77

Johan Såthe 070 683 72 11

_________________________________________________________________

 

PRESSMEDDELANDE 2015-10-27

Bonnier Business Media köper återstående 49% av MiljöRapporten

I mitten av september förvärvade BBM MiljöRapportens konkurrent Miljöaktuellt från IDG.

– När vi nu blir 100%-iga ägare av både MiljöRapporten och Miljöaktuellt kan vi börja arbetet med att hitta synergier mellan de två verksamheterna. Som den största aktören inom miljö- och hållbarhetsområdet får vi nu också möjlighet att förbättra nuvarande produkter och utveckla helt nya produkter.

Vi räknar med att växa kraftigt inom det här området de kommande åren, säger Bonnier Business Medias VD Mikael Nestius.

Tomorrow Medias ägare Claes Sjöberg kommer fortsätta jobba med MiljöRapporten och kvarstår som chefredaktör för företagets produkter.Han kommer också arbeta aktivt med att få ihop MiljöRapporten och Miljöaktuellt.

- Genom de här affärerna får vi nu ett starkt mediebolag inom hållbarhetssektorn som kan utveckla nya journalistiska produkter och växa rejält inom konferens- och utbildningssektorn. Bonnier Business Media blir en utmärkt ägare till den här verksamheten, säger Claes Sjöberg.

Bonnier Business Medias vice VD Helene Liljefors kommer gå in som VD i de båda företagen med uppgift att få ihop dem till en verksamhet.

 

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE

2015-10-21 09:00

Ny chefredaktör på Veckans Affärer

Åsa Uhlin har utsetts till ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Veckans Affärer och VA.se.

-Veckans Affärer är ett av Sveriges starkaste varumärken för affärsjournalistik. Det ska bli fantastiskt spännande att leda Veckans Affärers publicistiska resa i magasinet, nyhetsbreven och på sajten. Jag ser fram emot få arbeta med redaktionen och utveckla nya digitala kanaler och samtidigt fortsätta att jobba med VA:s framgångsrika fokus på förändring och det nya näringslivet.

Åsa Uhlin är 49 år, journalist och i dag förlagschef för Bonnier Ledarskap, Bonnier Academy och Medibas. Åsa har tidigare en lång karriär som journalist i olika arbetsledande roller och affärsutvecklare på redaktioner som Dagens Medicin, Finanstidningen och Dagens Politik.

Hon tar över efter Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media, som har varit ansvarig utgivare i tre år och nu senast också chefredaktör. Datum för tillträdande är inte helt klart än.

- Åsa är den publicist och intraprenör som vi behöver för att på allvar ta den digitala transformationen framåt. Hon har en perfekt profil med en erfarenhet som passar vår strategi, säger Mikael Nestius.

Veckans Affärer är Sveriges ledande affärsmagasin och VA.se är Sveriges snabbaste växande affärssajt. Snart lanseras även VAfinans.se i samarbete med Tysklands största finanssajt, Finanzen.net. Veckans Affärer är en del av Bonnier Business Media Sweden.

För frågor kontakta:

Åsa Uhlin på tel: 0766-269 662 eller mejl: asa.uhlin@bbm.bonnier.se

Mikael Nestius på tel: 0702 666 377 eller mejl: mikael.nestius@bbm.bonnier.se

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE

2015-09-23 10:30

Veckans Affärer lanserar helt ny börssajt för aktiva investerare – ska bli ledande i Sverige

I höst lanserar Veckans Affärer en helt ny sajt för investerare och privatplacerare – VAfinans.se. Sajten lanseras i samarbete med Finanzen.net, som med sina 3 miljoner unika besökare per månad på kort tid blivit Tysklands största börs- och finanssajt. De har med stor framgång expanderat till både Ryssland, Österrike och Schweiz, och är nu redo att ta sig an den svenska marknaden tillsammans med Veckans Affärer.

“Finanzen.net har varit en enorm succé på alla marknader. De når en eftertraktad målgrupp med aktiva, kapitalstarka placerare och har lyckats skapa mycket effektiva annonsformat för annonsörerna. Förväntningarna är minst lika höga för VAfinans.se, och vårt mål är att snabbt bli Sveriges ledande oberoende sajt fokuserad på börs och investeringar”, säger Mikael Nestius, chefredaktör för Veckans Affärer och vd för Bonnier Business Media.

VAfinans.se kommer innehålla alla relevanta börsnyheter, nya innovativa analysformat och dessutom erbjuda ett av de mest kompletta verktygen för börs- och finansdata på den svenska marknaden. Med kursinformation för över 50 börser världen över, interaktiva analysverktyg, realtidskurser och en kraftfull portföljtjänst ska VAfinans.se vara det självklara valet för den seriösa investeraren.

Samtidigt blir det en Redaktionellt och kommersiellt ansvarig för VAfinans.se blir Viktor Bodelius. Han har tidigare varit både redaktör och digital affärsutvecklare på VA.se, Sveriges snabbast växande ekonomisajt som ifjol nominerades till Årets digitala tidskrift. -

”Vi har sett att det finns en enorm efterfrågan på bra affärsjournalistik online. Med VAfinans.se har vi nu möjlighet att fokusera helhjärtat på att skapa en riktigt bra produkt för alla svenska aktiva investerare”, säger Viktor Bodelius, Executive Editor för VAfinans.se.

Ett flertal namnkunniga profiler och samarbeten har redan knutits till VAfinans.se, och fler ska tillkomma innan lansering för att möjliggöra Sveriges vassaste börsbevakning.

“Veckans Affärer har haft en enastående framgång i de digitala kanalerna tack vare nya redaktionella perspektiv och ett innovativt arbete med sociala medier. Vi ska nu kombinera denna digitala expertis med vår långa och gedigna tradition inom börsbevakning, för att skapa vad den svenska marknaden verkligen behöver; en pigg, innovativ och heltäckande börssajt för dagens aktiva investerare”, säger Per Olof Lindsten, digitalchef på Veckans Affärer.

VAfinans.se kommer lanseras under det fjärde kvartalet 2015. Om Veckans Affärer: Affärsmagasinet Veckans Affärer, den digitala premiumtjänsten VA Analys samt sajten VA.se bevakar det nya näringslivet med fokus på innovation, finansiering, hållbarhet och ledarskap. VA.se är Sveriges i särklass snabbast växande ekonomisajt som ökat antalet läsare med mer än 150 procent det senaste året. Om Finanzen.net Tyska finanzen.net är med 3 miljoner unika användare och nära 28 miljoner besök per mån

_________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE

2015-09-22 09:15

IDG säljer Miljöaktuellt till Bonnier Business Media

IDG Sverige och Bonnier Business Media har tecknat ett avtal om att Bonnier förvärvar Sveriges största oberoende aktör om hållbar utveckling, Miljöaktuellt, av IDG. Ägarbytet sker den 1 oktober.

 - Att sälja en bra produkt som Miljöaktuellt är aldrig lätt men strategiskt är den riktig för IDGs utveckling mot att bli ett 100 procent digitalt och datadrivet techmediaföretag. Med Bonniers ambitioner att fortsätta utveckla sitt erbjudande inom miljöområdet är det helt rätt att det blir Miljöaktuellts nya hem, säger Kit Gould, vd IDG Sverige.

 - Vi ser fram emot att få ta över Miljöaktuellt och utveckla alla de produkter som finns under varumärket. Miljöaktuellt har under IDG utvecklats till en modern medieverksamhet med många olika produkter och intäkter som är ledande inom miljö och hållbarhet, säger Mikael Nestius VD för Bonnier Business Sweden AB.          

IDG förvärvade Miljöaktuellt av Naturvårdverket 2007 och fusionerade den med Dagens Miljö.  IDG har sedan dess utvecklat produkten till att bli en tongivande aktör gentemot proffs och beslutsfattare inom csr, miljö och hållbar utveckling.

 Affärsområdet Miljöaktuellt består förutom av tidningen även av en stor eventverksamhet där exempelvis konferenserna Sustainability Day, Grön upphandling och Sustainable Innovation Day ingår. Under politikerveckan i Almedalen arrangeras Miljöaktuellt Arena Almedalen, som samlar miljörelaterade seminarier, föredrag och debatter inom aktuella ämnen.

Bonnier Business Media är också huvudägare till Miljörapporten som har liknande verksamhet som Miljöaktuellt.

 - Vi kommer nu starta ett arbete med hur Miljöaktuellt och Miljörapporten kan samarbeta framöver för att tillsammans bli ännu mer framgångsrika, säger Mikael Nestius

 FÖR MER INFORMATION KONTAKTA

Per Danielson, marknads- och kommunikationschef, IDG Sverige. 070-6201216, per.danielson@idg.se

Mikael Nestius, VD Bonnier Business Media Sweden, 070-2666377, mikael.nestius@bbm.bonnier.se

 

_________________________________________________________________

Veckans Affärer lanserar sina poddar hos Acast

2015-08-20 15:55

Veckans Affärer har på kort tid fått många framgångsrika poddar med närmare 100.000 lyssningar per månad. Den klart största är Veckans Aktie med Börspodden men även poddar som Ledarskapspodden, Startuppodden och Hållbarhetspodden är i tillväxtfas.

I samband med lanseringarna har Veckans Affärer flyttat över värdskapet för sina poddar till den tekniska plattformen Acast som sköter distribution och försäljning.

”Samarbetet med Acast är helt rätt för oss. De har en bra teknik och ger oss möjligheter att kommersialisera våra poddar på fler sätt än de traditionella. Dessutom kommer vi kunna samarbeta kring utveckling av innehåll och affärer. Vi ser med tillförsikt på samarbetet”, säger Mikael Nestius, chefredaktör för Veckans Affärer.

”Vi är oerhört stolta för förtroendet att få arbeta med ett så starkt varumärke som Veckans Affärer och ser fram emot att bidra aktivt till att göra deras spännande poddar än mer framgångsrika", säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast .

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Nestius, chefredaktör Veckans Affärer
Mobil: +0702 666 377

Öjje Holt, kommersiell chef Acast
Mobil: 076-801 72 21